gallwe

  • ۰
  • ۰

تحقیق آموزش اثر بخش معلم از نظر گوردون

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 11

آموزش اثر بخش معلم از نظر گوردون

در حالت نخست،معلم رفتار دانش آموز را می پذیردو مانعی در برآورده کردن نیازهای دانش آموزتوسط معلم به وجود نمی آید.در اینجا هدف معلم عبارت است از کمک به دانش آموز.در حالت دوم رفتار دانش آموز برای معلم قابل قبول نیست؛ زیرا عملا در برآورده سازی نیازهای دا نش آموز مانع به وجود می آورد. در این حال معلم تنها می تواند به خودش کمک کند. در هر مورد باید مهارت خاصی داشت.آموزش اثر بخش معلم دارای الگویی است که به کمک آن می توان مشخص کرد که در هر مورد از چه شیوه ای استفاده شود.کتاب گوردون با عنوان آموزش اثربخش معلم راهنمای خوبی است

زمینه آموزش اثربخش معلم

خواننده نباید از مفهوم «آموزش اثربخش» معنایی کلی بر داشت کند.و یا هر معنایی را برای آن در نظر بگیرد ،بلکه این اصطلاح اشاره به خصوصیت ویژه الگویی ارتباطی دارد که توسط«توماس گوردون» طرح ریزی شد. الگوی او نمونه ا ی ا ز ا یدئولوژی ا نسان گرایانه است که به صورت مهارتهای عملی بیان شده است.

این الگو ابتدا در کتاب گوردون تحت عنوان «آموزش اثر بخش والدین»(1970)مطرح شد.سپس نام آن به «آموزش اثربخش معلم »تغییر یافت (1947)و اخیرا نیز«آموزش اثربخش رهبر»نام گرفته است (1977). کاربرد عمومی این الگوناشی از شباهتهایی است که در روابط بین انسانها دیده می شودونیز مهارتهایی که لازمه این ارتباط است. این الگوی آموزشی توصیف کننده فرایند ارتباط میان دو دسته از مردم است ،خواه این رابطه به صورت مادر –کودک،معلم-دانش آموزباشد وخواه مدیر-کارمند

الگوی آموزش اثربخش

این الگو را به بهترین وجه می توان از نگاه یا دید کسی که به رفتارهای همه مردم توجه می کند، نشان داد.از این دیدگاه،می توان رفتارهای قابل قبول را در قسمت بالای آن و رفتارهای غیر قابل قبول را در قسمت پایین نمایش داد. ا ین اولین تصمیم است که فرد استفاده کننده ا ز الگو باید بگیرد.آیارفتاردیگران«قابل قبول»یا«غیر قابل قبول»است؟

بر اساس نظریه گوردون«رفتار قابل قبول »رفتاری است که دیگران باانجام آن،در برآورده کردن نیازهای شما مانعی ایجاد نمی کنند. این نکته به این معنا نیست که شما دوست داریدچنین رفتاری ادامه یابد.«رفتار غیر قابل قبول» به این معنا است که دیگران با انجام آن در روند برآورده سازی نیازهای شما ایجاد مزاحمت می کنند.این هم به آن معنا نیست که رفتار آنان غیر اخلاقی است ، بلکه شما فقط دوست دارید این رفتار متوقف شود

ما برای شناخت نمونه های این دو گروه رفتار کمی مشکل داریم. خط مرز طبقه «قابل قبول» شناور،و به بالا و پایین در حال نو سان است.خود فرد،دیگران و محیط بر این نوسان تاثیر دارند. بعضی روزها شما احساس خوبی داریدوبنا براین همه چیزبه خوبی پیش می رود .بسیاری از رفتارهای دیگران نِز به عنوان «قابل قبول »توصیف می شود .بعضی روزها هم بنا به هر دلیلی شما احساس خوبی نداریدبنا بر این «خط افتراقی»بالا می رود. رفتارهای بسیار کمی «قابل قبول»تلقی می شود وبیشتر رفتارها«غیرقابل قبول»هستند.

گفتیم «دیگران»نیز در این نوسان دخالت دارند.از نظربعضی از معلمان ،دانش آموزان بخش زیادی از این عوامل ،یعنی «دیگران»را تشکیل می دهند و عده ایدیگر معتقدند که این طور نیست و دانش آموزان تاثیر کمی بر این عامل دارند.البنه پذیرش این ساده است. طرز لباس پوشیدن دانش آموزان ،رفتار آنان در کلاس و توجهشان به وضعیت بهداشت فردی باعث می شود که آنها سهم بیشتر یا کمتری در این موضوع داشته باشند و رفتار آنها نیز کمتریا بیشتر برای معلم قابل قبول باشد. ما نمی توانیم به طور یکسان در همه اوقات ،همه رفتارهای دانش آموزان خود را قابل قبول بدانیم؛ زیرا این امر از قدرت انسان خارج است.

محیط نیز در این نوسانات نقش دارد؛زیرا در محیط است که رفتار ها انجام می گیرد ،خواه رفتاری قابل قبول باشد یانباشد،مثلا"رفتار «قابل قبول» یک دانش آموز که با نبودن مدیر بالا ی سر او انجام پذیرد ،ممکن است با ورود ناگهانی مدیربه داخل کلاس «غیرقابل قبول»تلقی شود.

از این جهت بسیار مهم است که با استفاده از این الگو، فرد تصمیم بگیرد که آیا رفتار دیگران برایش قابل قبول است یا نه.گوردون شیوه ای را برای حالت نخست و شیوه ای دیگر برای حالت دوم در نظر می گیرد.این شیوه ها که همان مهارت های پاسخی هستند،باید با تصمیم اولیه فرد«قابل قبول»یا «غیرقابل قبول» همخوانی داشته باشند.

تفاوت بین نقش یک معلم اثر بخش و ناکارا درایفای نقش خود به عنوان تسهیل کننده یادگیری در کلاس درس

معلمان اثر بخش :

1-کارهایشان بخوبی سازمان یافته و آماده است ؛ یعنی از وقت و زمان خود بخوبی استفاده می کنند و می کوشند تا برنامه خود را از قبل تنظیم و از لحظه لحظه کلاس برای یادگیری استفاده کنند .

معلمان اثر بخش :

2-برای عوض کردن موضوع بحث و گفتگو از لحظه ها استفاده می کنند ؛یعنی در کلاس فعالیتهای متنوعی را باعث می شوند و هر حادثه یادگیری مقدمه و بهانه ای برای حادثه یادگیری دیگر می شود .

معلمان اثر بخش :

3-از برنامه یا جدول یادگیری سریع استفاده مناسب می کنند ؛ یعنی کلاس را به صورت زنده و شاد و فعال اداره می کنند و در عین حال ، بردانش آموزان فشاری بیش از حد ظرفیت آنان وارد نمی آورند .

معلمان اثر بخش :

4دانش آموزان را برای یادگیری انگیخته نگه می دارند ؛ یعنی آنچنان فضای روانی را ایجاد می کنند که دانش آموزان نسبت به یادگیری مطالب کنجکاو و انگیخته باقی می مانند .









سایر محصولات :
تحقیق آموزش اثر بخش معلم از نظر گوردون

تحقیق آموزش اثر بخش معلم از نظر...

تحقیق. آموزش ابتدایی

تحقیق. آموزش ابتدایی...

تحقیق. آمار بررسی نمرات فیزیک دانش آموزان سال دوم ریاضی فیزیک

تحقیق. آمار بررسی...

تحقیق. آلومینیوم

تحقیق. آلومینیوم...

تحقیق. آلودگی مسیل ها و راه های جلوگیری

تحقیق. آلودگی مسیل...

تحقیق. آلودگی محیط زیست

تحقیق. آلودگی محیط زیست...

تحقیق. آلودگی هوا و آثار زیانبار آن بر سلامت انسان

تحقیق. آلودگی هوا و آثار زیانبار...

تحقیق. آلودگی هوا بر روی کروموزوم‌‏های جنسی اثر دارد

تحقیق. آلودگی هوا بر روی...

تحقیق. آلودگی صوتی

تحقیق. آلودگی صوتی...

تحقیق. آلرژی یا حساسیت چیست

تحقیق. آلرژی یا حساسیت...

تحقیق. آلبرت اینشتین

تحقیق. آلبرت اینشتین...

تحقیق. آلایندگی پساب شهری در خاکهای کشاورزی

تحقیق. آلایندگی پساب شهری...

تحقیق. آفتاب دهی خاک

تحقیق. آفتاب دهی خاک...

چند عدد تحقیق درباره کاغذ _ docxروش تولید کاغذ تاریخچه کاغذ و …word

چند عدد تحقیق درباره...

تحقیق. آفات مهم انباری

تحقیق. آفات مهم انباری...

تحقیق. آغاز و پایان جهان در قرآن

تحقیق. آغاز و...

تحقیق. آشنایی کامل با لوح فشرده – سی دی دیسک فشرده

تحقیق. آشنایی کامل با...

تحقیق. آشنایی با نکات ایمنی در کار

تحقیق. آشنایی با نکات ایمنی در...

تحقیق. آشنایی با شغل خلبانی

تحقیق. آشنایی با شغل خلبانی...

تحقیق. آشنایی با سیستم‌های اطلاعات

تحقیق. آشنایی با سیستم‌های...

تحقیق. آشنایی با رشته طراحی صنعتی

تحقیق. آشنایی با رشته طراحی...

تحقیق. آشنایی با بیماری MS

تحقیق. آشنایی با بیماری MS...

تحقیق. آشنایی با برچسب انرژی

تحقیق. آشنایی با برچسب انرژی...

تحقیق. آشنایی با الکترونیک

تحقیق. آشنایی با الکترونیک...

تحقیق. آشنایی با استخر

تحقیق. آشنایی با استخر...

تحقیق. آشنایی با آیین تائوئیسم

تحقیق. آشنایی با آیین تائوئیسم...

تحقیق. آشنائی با کارت شبکه

تحقیق. آشنائی با...

تحقیق. آشنائی با پروتکل های SLIP و PPP

تحقیق. آشنائی با پروتکل های SLIP...

تحقیق. آشنائی با پروتکل DNS

تحقیق. آشنائی با پروتکل...

تحقیق. آشنائی اولیه با IPv6

تحقیق. آشنائی اولیه با IPv6...

تحقیق. آشنائی با انواع چوب ها

تحقیق. آشنائی با انواع چوب ها...

تحقیق. آسیب‌شناسی تربیت دینی جوانان

تحقیق. آسیب‌شناسی تربیت دینی...

پروژه پاورپوینت معماری معاصر با موضوع بیوگرافی هوشنگ سیحون

پروژه پاورپوینت معماری...

تحقیق. آسیب شناسی سازمان

تحقیق. آسیب شناسی سازمان...

تحقیق. آسم در بالغین

تحقیق. آسم در بالغین...

تحقیق. آزمایش تست دیود

تحقیق. آزمایش تست...

تحقیق. آزمایش تامسون محاسبه نسبت بار به جرم الکترون

تحقیق. آزمایش تامسون محاسبه نسبت...

تحقیق. آزمایش الهی

تحقیق. آزمایش الهی...

تحقیق. آزادی و آگاهی، دو عنصر بنیادی در تربیت اسلامی

تحقیق. آزادی و آگاهی،...

تحقیق. آزادی از دیدگاه امام خمینی

تحقیق. آزادی از...

تحقیق. آرتریت

تحقیق. آرتریت...

تحقیق. آرتروز

تحقیق. آرتروز...

تحقیق. آرایه‌های لفظی

تحقیق. آرایه‌های لفظی...

تحقیق. آدولف هیتلر

تحقیق. آدولف هیتلر...

تحقیق. آدمی و میکروبها

تحقیق. آدمی و...

تحقیق. آداب تعلیم و تعلم

تحقیق. آداب تعلیم و تعلم...

تحقیق. آثار و فواید ذکر خدا

تحقیق. آثار و فواید ذکر...

تحقیق. آثار و فواید فردی اجتماعی نماز

تحقیق. آثار و فواید فردی...

تحقیق. آثار و فواید ایمان به خدا

تحقیق. آثار و فواید ایمان به خدا...

تحقیق در مورد گیاه پزشکی ژن

تحقیق در مورد گیاه...

تحقیق درباره گشتاور نیرو
تحقیق درباره گزارش تحلیلی از بورس دبی
تحقیق درباره گرما
تحقیق درباره گرما مادر انرژی‌ها
تحقیق درباره گذر از دامداری سنتی به دامداری صنعتی و نقش آموزش و ترویج
تحقیق درباره: بهداشت روانی دانش آموزان
تحقیق درباره تمدن بین النهرین
مقاله درمورد پروین دولت آبادی
تحقیق. آسم
تحقیق درباره گشتاور نیرو
تحقیق درباره نقش محبت و مهرورزی در تعلیم و تربیت
تحقیق درباره: بهداشت روانی دانش آموزان
تحقیق درباره لیفتراک 55 ص
تحقیق درباره روابط تجاری دوران صفوی
تحقیق درباره تمدن بین النهرین

کلمات کلیدی :laquo قابل قبولraquo قابل قبول raquo شما احساس خوبی قابل قبول باشد laquo غیرقابل قبولraquo غیر قابل قبولraquo آموزش اثربخش معلم برآورده کردن نیازهای اثر بخش قابل قبول قابل قبولraquo دانش آموزان آموزش اثر laquo قابل آموزش اثربخش دانش آموز laquo آموزش قبولraquo اسفاده آموزان یادگیری رفارهای گوردون
  • ۹۶/۰۸/۲۹
  • مدیر وبلاگ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی